Zarządzasz zespołem? Szefem też musisz. 5 wskazówek, jak zbudować dobrą relację z przełożonym.

Pamiętam dzień, kiedy dostałam od szefa książkę o Przywództwie. Po jakimś czasie zapytał mnie, czy czytałam rozdział o zarządzaniu szefem. Kiedy o tym mówił, na twarzy pokazał mu się zagadkowy uśmiech…

Zarządzanie szefem? Możesz pomyśleć, że to szef ma zarządzać a nie odwrotnie, jednak chodzi tutaj o umiejętność nawiązania efektywnej współpracy z przełożonym, która ma istotny wpływ na Twoją skuteczność w realizacji postawionych celów czy Twoją karierę zawodową.

Poniżej znajdziesz 5 wskazówek jak budować dobre relacje z  Twoim szefem.

Weź sprawy w swoje ręce i przejmij odpowiedzialność za wasze relacje

Będziesz zmieniać role, stanowiska i firmy – będą zmieniać się szefowie. Nawet jeśli Twój obecny szef przejmuje pełną odpowiedzialność za relację z Tobą i jakość waszej współpracy, to nie oznacza, że kolejny będzie postępował podobnie. Jeśli weźmiesz odpowiedzialność na siebie, będziesz mieć wpływ na to, jak ta relacja będzie się kształtować i ostatecznie ułatwisz sobie pracę. Nie będziesz czekać na właściwą rozmowę z szefem, która może długo nie nastąpić.

Zrozum oczekiwania szefa

Niektórzy szefowie jasno ustalają swoje oczekiwania i mówią co jest dla nich ważne. Jeśli Twój szef należy do tych, którzy o nich nie mówią, jesteś w trudniejszej sytuacji. Jednak najgorsze co możesz zrobić, to zakładać co ma na myśli, zwłaszcza jeśli go dobrze nie znasz. Zapytaj szefa co jest dla niego ważne, popytaj osoby, które pracują z nim dłużej, obserwuj, wyciągaj wnioski z jego zachowania, pytaj o informację zwrotną. Możesz wysłać mu krótką notatkę z postępu prac i poprosić o krótkie spotkanie na którym je omówisz. Spotkanie powinno ujawnić większość oczekiwań Twojego szefa.

Sprawdź czy wiesz:

Jakich zachowań Twój szef nie akceptuje a jakie docenia?
W jakiej formie i jak często preferuje otrzymywać informacje odnośnie postępów, rezultatów, problemów?
Jakie decyzje możesz podejmować samodzielnie a jakie konsultować?
Według jakich kryteriów Twój szef ocenia Twoją pracę?
Jakich efektów się spodziewa?
Co musisz zrobić naprawdę dobrze, żeby spełnić jego oczekiwania?
Jak często pytasz go o informację zwrotną?

Dowiedz się jakie są jego cele i wyzwania

Zobacz co jest teraz na agendzie Twojego szefa i jakie problemy musi rozwiązać. Upewnij się jakie są jego cele i wyzwania. Sprawdź, czy to czym się aktualnie zajmujesz pomoże mu je osiągnąć. Zaoferuj pomoc w czymś, czego nie lubi robić lub nie jest w tym dobry a Tobie przychodzi z łatwością. Zweryfikuj jakim naciskom podlega i z czego jest rozliczany. Zastanów się na czym szczególnie mu zależy i jakie ma aspiracje w obszarze swojej kariery. Pomyśl co możesz zrobić, żeby wzmocnić jego pozycję lub wizerunek w firmie – sam też na tym zyskasz.

Dostosuj komunikację

Uwielbiasz barwne opowieści, snujesz wizję, przeskakujesz z tematu na temat, opowiadasz o rzeczach niezwiązanych z celem spotkania i dziwisz się, że Twój szef się niecierpliwi, marszczy mu się czoło i w końcu wybucha?
Kiedy pyta Cię o plan działań myślisz, że nie ma do Ciebie zaufania, bo przecież wiesz co masz robić?
Mówisz bardzo wolno, omawiasz każdy szczegół projektu a Twój szef się irytuje?

Każdy z Was ma zupełnie inny styl zachowań, który wpływa na to jak się komunikujecie i co jest dla was ważne. Tutaj nie sprawdza się zasada: „Traktuj szefa tak, jakbyś sam chciał być traktowany”. Jedyna skuteczna metoda to „Traktuj szefa tak, jakby on sam chciał być traktowany”.

Zastanów się czy Twój szef:

Mówi szybko czy wolno?
Preferuje luźne dyskusje czy według ustalonego schematu?
Przemawia do niego konkret czy ogólna wizja?
Lubi dane, wykresy, szczegóły czy szybko się tym nudzi?
Potrzebuje dużo informacji, żeby podjąć decyzje czy wystarczą mu ogólne założenia?
Konflikt go ożywia czy powoduje wycofanie?
Woli rywalizację czy współpracę?
Lubi zmiany i nowości czy ich unika?
Zwraca uwagę na podobieństwa czy różnice?
Jest wzrokowcem, który woli komunikację na piśmie czy słuchowcem, który woli o czymś porozmawiać?

To przykłady pytań, które pomogą Ci lepiej zrozumieć styl zachowania swojego szefa i jego potrzeby komunikacyjne. Jeśli wykorzystasz tę wiedzę, możesz znacząco poprawić wasze relacje. Obserwuj swojego szefa i spróbuj kolejnym razem dostosować swoją komunikację do jego potrzeb – szybko zobaczysz różnicę!

Nie zaskakuj szefa

Jedną z rzeczy, której Twój szef na pewno nie będzie tolerować to element zaskoczenia. Kiedy nie mówisz mu wystarczająco wcześnie o zaistniałych trudnościach, stawiasz go w niekomfortowej sytuacji. On traci w oczach swojego szefa, Ty w jego też. Ryzykujesz utratę zaufania i szef może przestać polegać na Tobie. Jeśli popełniłeś błąd, jest problem z oddaniem projektu na czas, klient złożył skargę, powiedz mu o tym od razu. Wtedy jest szansa, żeby opracować plan awaryjny – zaproponuj rozwiązanie.

Podsumowanie

Inwestując czas w zbudowanie dobrej relacji z szefem zyskasz lepszą komunikację, większe zaufanie i wsparcie ze strony szefa co przełoży się na sprawniejsze funkcjonowanie Twojego zespołu oraz Twój własny rozwój.

Weź sprawy w swoje ręce i przejmij odpowiedzialność za zbudowanie relacji z Twoim szefem.
Zrozum jego oczekiwania.
Dowiedz się jakie są jego cele i wyzwania.
Dostosuj komunikację.
Nie zaskakuj szefa.

Spodobał Ci się ten artykuł? Udostępnij go znajomym!

Facebook
Twitter
LinkedIn

Powiadom mnie o nowych wpisach na blogu: